tisdag 30 september 2008

Solskenspromenad till Röda Sten


Nu skall jag för er berätta, om en skön solskenspromenad, som vi gjorde i onsdags den 24 september.

Vi såg äpplen så röda
och
Äpplen så gröna
och


en fluga som ser ut som en hummla

och
taket på Gnistängstunneln, där står det Hisingen, där bor ju Hannele i sitt Paradis och hon är väl värd ett besök med sina härliga bloggar, bl a har hon en julblogg som är kul att läsa, klicka på länkarna så kommer du in till henne

och vi såg
Denna underbart vackra höstsyren

och
här passerar 11-ans spårvagn, den kör människor till Saltholmen, där båtarna tar vid, för vidare färd mot södra skärgården i Göteborg

vidare
gick vi igenom den här vackra allen som ligger på väg ner till Nya Varvet, här går oxå Hälsans Stig tryck på länken så kan du se hur just denna stig går

Så kom vi till
Röda Sten här kan du läsa om vad som försiggår där. Men den är tyvärr inte så helröd som den skall vara.
Inne hos Veiken, som förresten kommer att göra en lång bloggpaus, tråkigt tycker jag, kan du läsa följande om hur Röda Sten har fått sitt namn

Åminnelse av ett dråp
En historia berättar om hur ett fartyg undkom en storm genom att angöra vid stenen. En annan berättar om en svensk officer, som i den stora ofredens tid på 1600-talet förföljdes av danskarna. Vid stenen hanns han upp och dödades så blodet sprutade över stenen. Till minne av dessa händelser fick stenen sitt namn och målas röd varje år.( Lustigkurrar målar den ibland i andra färger) 1758 nämns namnet för första gången och avser en ankarplats. Man tror att stenen kan ha varit något sjö- eller gränsmärke och på så sätt visat gränsen mot Danmark.

och så såg vi

en båt som vände och körde ut på böljan den blå

och
ett flöte

med
denna dam bakom, flötet alltså

och
en man i sin båt som precis har passerat under Älvsborgsbron

och så såg Herbert
mej när jag filmade ner vid Klippan, tryck här så kan du se den filmen

och
jag höll på att glömma "Smällbären" som jag tror att, du säkert har stampat på eller klämt mellan fingrarna, när du var mindre, jag kan inte låta bli att knäppa dom nu heller

En sällsam skön och solig höst önskar jag dej

Lev i nuet


Solvarma kramar från mej till dej

http://intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

17 kommentarer:

Rosebud Collection sa...

Beautiful, just beautiful..What a wonderful place..Enjoyed every picture..Thanks Irene, what a great blog you have..

Resa med Herbert sa...

Hi Rosebud!

Thanks, I feel touched.

Anonym sa...

Stämningsfulla bilder!
Som gammal Birgittagatan-bo smärtar det mitt hjärta att Röda stenen inte är röd som sig bör!

mvh, Anja

Ingrid E sa...

Vilken underbar promenad! Helt i min stil. Tack för att vi fick följa med och få se dessa underbara bilder. Ja lev i nuet för här finns så mycket att njuta av. Hoppas att du är nöjd med din september.

Hannele på Hisingen sa...

Härliga bilder, visst har vi haft helt underbara dagar, plocka lite vilda äpplen och gör en äppelkaka. Synd att folk kladdar på den röda stenen.

Resa med Herbert sa...

Hej Anja!

Roligt att du hälsade på mej.

Ja det är inte kul med allt kladd.

Hej Ingrid!

Tack så mycket, bara trevligt med ditt sällskap.

Jo tack, september har varit en underbar månad, ur min synvinkel.

Hej Hannele!

Tackar så mycket. Ja det har varit ett fantastiskt fint väder här i Göteborg.

Det står ett äppelträd ute i trädgården, som finns omkring huset där vi bor, och där får vi plocka äpplen, jag har gjort både pajer och äpplekakor och Herbert har kokat äppelmos som är väldigt gott til müslin på morronen.

Monika sa...

ÅHHHHHHH! Sååååååååå mysigt!
Jag smäller av! :o)

Vilket härligt inlägg med en massa intressant historia om Röda sten också. Hihihi! Visst var det där vi skulle ses när jag kommer till Götet ;o)

Igår gick bara fint! Blåbärskakan sitter som en extra bilring runt midjan idag. Med det var det värt så god som den var! :o)

Sen kan du ju gissa om jag var trött när jag kom hem. Jag mer eller mindre föll ihop i en hög. Att vara hålligång mormor på hög nivå är ansträngande :o)

När jag skulle fara hem klev den lilla i sina foppatofflor och talade resolut om att han skulle "fölla till mottal, åta tattol me tol topa".

Alltså; följa till morfar och åka traktor med stor skopa. :o) Det är så man kan smälta :o)

Jag fick faktisk ett bra råd på färgaffären. Dom är alltid så trevliga på detta ställe. Fick rådet att hyra en ångapparat av dem för en väldigt billig slant. Man håller ett munstycke mot bården och så ångar man lös den. Nu har jag tecknat mej för att hyra den.

Så nu känns mitt projekt mer hoppfullt igen. När jag liksom sett min vision framför mej så vill jag ju inte ge upp den bara så där inte :o)

Härligt att listerna blev målade. Känns alltid extra kul när man fått slutföra något man hållit på med ett tag.

Oj, det blir mycket det här! Men jag fortsätter väl ett tag till ;o)

Nästan så man kan tro att jag läst dina goda råd till mej när du skrev dom. För idag har jag tagit sovmorgon. Till och med jag känner ju att det är skönt att vila när man är dödstrött ;o)

Och det där med att det är kanelbullens dag har jag totalt missat. Jag tycker det var alldeles nyss och ändå är det bara en gång per år! Så lite bullbak måste nog till nu. Och jag håller med, det hadet varit hur trevligt som helst att sitta och surra vid köksbordet tillsammans med dej :o)

Samtalsämnen tror jag inte skulle saknas!

Jahapp! Nu kanske jag skulle börja röra på mej lite. Fast här är det genommulet och regnar så jag tror jag stannar inomhus. I alla fall till senare :o)

Ha en skön dag, Du sköna Böna :o)

Lots of hugs!

Monika

Anonym sa...

Du tror väl inte att du slipper mig?? Dina vackra bilder måste jag ju se!! Kram

Anonym sa...

Hej Irene!

Kul att du uppskattade mina bilder!

Vad fina bilder du tagit igen och vad kul att få veta massa intressant historia.

Vilken härlig bild på dina barnbarn.

Hur är det med dig? Har du hittat nåt jobb? Kämpigt! Hur mår din make?
Min mamma kommer om exakt 14 dagar, jag längtar så det känns som om jag ska spricka!!

Ha det gott min vän och ha en trevlig första oktober.

Kram Bodil.

Anonym sa...

AHA det blev "blå" bilder tillslut!
Härligt!
Kramen!

Anonym sa...

Härligt vackra bilder. Tänk ändå vad mycke vackert vi har runt omkring oss. Njöt verkligen av dina bilder medans jag hör regnet som piskar på taket ikväll
kramis ewa

Resa med Herbert sa...

Hej Monika!

Ha det gôtt. Vi hörs!

Kramar on mas till dej

Hej Veiken!

Skönt att "höra" att du kommer och hälsar på mej emellanåt.

Kram

Hej Bodil!

Jag tittar in till dej och svarar.

En stor kram till dej från mej

Hej Sus!

Jajamensan.

Kramar till dej

Hej Trollmor Ewa!

Tack så mycket, bara kul att kunna bjuda på något njutbart.

Kramar till dej från mej

Anonym sa...

Du får hösten att kännas mindre grå och trist - genom din kamera ser den riktigt härlig ut! :-)

Husbilen Credo sa...

Tack för en underbar promenad i vårt Göteborg.
Härliga foton och de små texterna till kul.
Ha en fortsatt fin dag.

Monika sa...

Hej på dej goa frun :o)

Dom däringa arbetsgivarna vet då rakt inte vad dom går miste om när dom inte anställer dej på stubinen!
Å hör sen! :o) Tant Thea har talat! Hihihihi!

Jag tror dina varma grader kan kännas kallare än mina kalla grader ;o) För det brukar vara fuktigare luft och blåsa mer där långt ner i landet. Hihihi! Jag måste skratta åt hur jag skriver.
Kalla grader som är kallare.....Fniss!

Idag har jag och gubben varit iväg på en liten tur för att repa i dotterns bil som ska besiktigas.

Och så har jag hämtat den där ångaren som ska hjälpa mej ta bort bård. Jag pratade med den i bilen på vägen hem. Jag sa, "nu du lilla vän ska du och jag bli arbetskamrater. Och jag hoppas du är bra på att jobba snabbt och effektivt. Då kommer du och jag att komma utmärkt bra överens :o)"

Nästan så man kan tro jag blivit galen. Men jag pratar med saker hela tiden! Så det är inget nytt för en galenpanna som jag.

Får nog lägga ut recept på fisksoppan. Den blev lite efterfrågad. Kommer väl någon dag.

Köpte lite hobbymaterial också som jag redan till vissa delar hunnit tillverka något av. Blev rätt mysigt, sitter här och tittar på mitt senaste knep o knåp. Bilder kommer tillsammans med fisksoppa recept :o)

Glömde fråga igår om smällbär. Finns de hela tiden där hos er. Har hört namnet snöbär också. Har aldrig sett dessa här uppe och skulle så grymt mycket vilja ha tag på såna för att göra dekorationer med.

Har frågat efter dem på blomsteraffären men hon visste inte vad jag pratade om.

Ojojoj! Vad tiden rinner iväg. Nu måste jag iväg bort en sväng!

Kraaaaaaaaam! ;o)

Anonym sa...

Visst är hösten härlig, alla färger... man blir lyrisk!

Ha det gott, stor kram till dig!

Anonym sa...

Röde Sten är något nytt för mig. Ska läsa mer om den, låter intressant.