måndag 6 oktober 2008

Trädgårdsföreningen i Göteborg 081006


När jag slog upp mina blå i morse såg jag en klarblå himmel och solen som flödade

Vi bestämde oss för att ta en
cykeltur till

Trädgårdsföreningen


I love Göteborg
kan du läsa följande
Trädgårdsföreningen
Adress: Mittemot Stora Teatern i centrum (nära Avenyn)

Historia
Trädgårdsföreningen i Göteborg stod klar 1842 och blev bakom murar och galler en liten lustgård i vår stad. Den kallades för den romantiska parken när den byggdes.

Parken
I Trädgårdsföreningen hittar ni grönska med vackra träd, enskilda "rum" för lite vila, restaurang, cafe, fontäner m.m.


Jag fotade för brinnande livet
Ljung



Jordgubbarna var nästan mogna




Här går stigen längs kanalen

Längst bak i bild ser du Skanskaskrapan, i folkmun kallas den Läppstiftet. Framför ser du Centralstationen.

så här skriver Wikipedia om Läppstiftet

Skanskaskrapan, Läppstiftet eller Vattenståndet är populära benämningar på en 22 våningar (86 meter) hög röd- och vitrandig skyskrapa vid Göta älv nära Barken Viking och Göta Älvbron i centrala Göteborg. Det officiella namnet är egentligen Lilla Bommen efter byggnadens geografiska plats, Lilla Bommen, men det namnet är mindre känt.

Så här vackert speglade sej husen i vattnet på andra sidan kanalen


Här står en fågel och torkar sina vingar efter sitt dopp i det blå

Här är Kungsportsbron under bron kan du se en Paddanbåt, ligga och vila

Hos Wikipedia kan du läsa följande om bron

Kungsportsbron, är en bro i centrala Göteborg, som förbinder Kungsportsavenyn med Kungsportsplatsen. Bron har sitt namn efter Kungsporten, en stadsport som revs 1839. Den ritades av arkitekten Eugen Thorburn i italiensk renässansstil och invigdes den 14 augusti 1901 av kung Oscar II

Detta var lite bilder från Trädgårdsföreningen. Nu undrar du säkert, "Var är alla blommorna?" men lugn dom kommer i ett annat inlägg, där jag kommer att bjuda på "ögondrag"

Krama om varandra och lev väl

Solvarma kramar från Irene

I GöteborgsPosten kan man läsa, Vilken park är vackrast? Här kan du rösta. Och nu har ni sett mitt bidrag till vilken park jag gillar, nämligen Trädgårdsföreningen i Göteborg

http://intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,


11 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Underbar stad vi bor i, Trädgårdsförenig är fin heela året, på helgerna är deras sconesbuffé toppen, när höstvindarna börjar blåsa.

Ingrid E sa...

Underbara bilder! Tack för att jag fick se Trädgårdsföreningen i höstskrud. Håller nästan med Hannele; Trädgårdsföreningen är fint Hela året (nästan).

Resa med Herbert sa...

Hej Hannele!

Ja, Göteborg är fantastiskt.

Sconesbuffé låter gott, den skall jag prova.

Hej Ingrid!

Tack så mycket. Men varför bara nästan?

Rosebud Collection sa...

All beautiful pictures..wonderful.Hey, was that you taking a picture of the flower?..was a bee in it? I started to laugh..I am always taking pictures of bees..one day they may sting me and that will end my career..ha, ha.

Resa med Herbert sa...

Hi Rosebud!

Thanks.

In this flower wasn´t a bee, but I have lot of others photo, at flowers with bees. I think that the bees love you and not sting you.

Christina sa...

Så härliga bilder och så fint väder....
Ha det gott vännen
Kramkram

Elzie sa...

Åh vilka fina bilder. Gillar den med fågelholken mycket. Är det en pippi som är på väg in?
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Anonym sa...

Hej och tack för senast! ;o)

Kul att se att ni har så grönt fortfarande. Här långt uppe i norr är de få löv som sitter kvar i träden alldeles gula eller röda.

Resa med Herbert sa...

Hej Christina!

Tackar. Du får oxå ha det så gott som du bara kan. Kramar

Hej Elzie!

Tack så mycket, jag är inte säker på att det är en pippifågel på väg in.

Ha det gott

Kramar on mas

Hej Snigel!

Tack för titten. Ja vi lever i ett avlångt land.

Anonym sa...

Hallå där på andra sidan älven. Grimmered, jag jobbade som parkvårdare ett par i Hisingsbacka, kanske har vi setts...
Har du en väninna som har en Grå Jako? Eller rättare sagt, du har inte köpt något till denna Jakon?
Sjön som bilden togs vid heter Aborrsjön.
Vilken härlig dagstur du tog vid trädgårdföreningen.
Det är mycket vackert där.
Ha en riiiktigt bra fredag!

Resa med Herbert sa...

Hej Mickan!

Ja det var en härlig tur till Trädgårdsföreningen som vi hade.

Grimmered ligger inte vid Hisings Backa utan i Västra Frölunda. Och några djur har jag inte eller har haft så det är nog nån annan som du tror är jag.

En skön helg önskar jag dej