fredag 3 oktober 2008

Långedrag 2008-10-03


Det hettar fortfarande i kinderna, efter dagens cykeltur ner till

Långedrag

Källa Wikipedia

Långedrag är en stadsdel i västra Göteborg, i anslutning till havet. Stadsdelen ingår i Stadsdelsnämnden Älvsborg. Det finns en spårvagnshållplats där med samma namn. Göteborgs Kungliga Segelsällskap samt Långedragsskolorna ligger i området. Göteborgs spårvägar trafikerar hållplatsen "Långedrag" via långedragslinjen. Stadsdelen har fått ge namn åt de så kallade "långedragsjollarna" - rejäla och sjövärdiga små skolsegelbåtar i ett antal storlekar.

Historia

Namnet Långedrag påträffas första gången år 1766 och avsåg då ett salteri och ett fiskeläge. Innebörden av namnet anses komma av "den långa, för vinden utsatta segelleden utanför Västerberget" (Långe-) och "öppet vatten där vinden ligger på" (-drag).

Den stora sillruschen i slutet av 1700-talet bidrog till utvecklingen av Långedrag och att en väg anlades in till Göteborg. Vägen blev en viktig led till staden speciellt under svåra vintrar då fjorden och älven var stängda av is. Men vägen hade också dåligt rykte på grund av att den flitigt utnyttjades av smugglare vilka gömde sitt gods i bergen vid Långedrag. I mitten av 1800-talet började ångbåten Delphin göra regelbundna dagsresor med badgäster till Långedrag. Kallbadhus med separata avdelningar för herrar och damer och en restaurang byggdes. Tomter började avstyckas för sommarboende och ganska snart också för "åretruntboende".

1945 införlivades Långedrag (Älvsborgs municipalsamhälle) med Göteborg.

Vid vägkanten växte

Rödklöver

och

Nypon så röda

Nere vid Långedrag
Lyste solen så skönt över hamnkontoret

och
ett underbart stjärnglittrande vatten visade sej

och
en mås flög högt uppe i det blå

och
ett ankare låg och tog igen sej

och
denna sjöräddningsbåt kunde jag ju inte låta bli att fota, den heter ju Herbert som min älskling

och
här ligger en båt och speglar sej i vattnet

och
här står Sjöboa

vid vägen på hemvägen
blommade björnbärsblommorna

och
några björnbär var röda och några svarta

Detta var min lilla cykeltur i det härliga höstvädret

En ljuvlig helg önskar jag dej

Solvarma kramar från Irene

http://intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

13 kommentarer:

Chubby Chieque sa...

Ser ut att man är ngnstans i Spanien med sånt väder.

Frisk!

Ha en kul helg!

Anonym sa...

Det är allt bra vackert i långedrag. En kompis till mig från förr bodde där. Som jag alltid sagt jag vill bo så att jag har havet på ena sidan och en sjö på andra sidan ... så är det. Ha det riktigt bra och sköt om dig!

Rajson sa...

Långedrag...Ungdomsminnen.Vi från Mölndal tog ju 10:ansspårvagn dit ut och sen båtarna till GBG södra skärgård!
Har no även cyklat dit då jag bodde centralt i stan.
Detta påminner mig också om att det är dags att slå en signal till en gammal vän som bor där!
HA en skön helg du med.Tycker molnen verkar lätta hos mig!
Kramar!

Resa med Herbert sa...

Hej Chie!

Ja du, så här gôtt har vi det i Göteborg, man behöver inte åka till Spanien.

Kram till dej

Hej Mickan!

Mycket vackert är det. Sol, vind och vatten, ja så vill man ju ha det.

Vad härligt att din önskan har gått i uppfyllelse.

Tack för omtanken. Du får själv ha det så gott.

Hej Rajson!

Vad kul att jag kunde väcka lite ungdomsminnen till liv. Nu är det 11:ans spårvagn som går dit.

Här ser det oxå lite ljusare ut än för en stund sen.

En go helg önskar jag.
Kramar

annette sa...

Hej och tack för ett underbart inlägg med så fina sensommarbilder och så jättekul att få läsa historien bakom Långedrag, sådant gillar jag!

Kram och ha en skön lördagskväll!

//annette

Anonym sa...

Trevlig helg du också Irene!
kramen!

Rosebud Collection sa...

Beautiful pictures..Just a lovely spot..Homes are wonderful and near the water..Something very peaceful about looking at the water..not when a storm is near though..

Monika sa...

Tooodilooo min kära vän ;o)

Får jag flytta in här till dej?! Om du fick se hur det ser ut här skulle du förstå varför jag frågar :o/

Igår kom första snön. I och för sig vit och grann. Men idag! Huga! Idag går inte jag ut frivilligt! Det blåser och spöregnar. Stora hårda iskalla droppar och bara 2 grader. Det är svinkallt och så mulet så det är halvmörkt ute.

Så jag tror faktiskt att jag tar och stannar här inne hos dej i detta vackra du visar :o) Nästan så jag kan höra lite vågskvalp och känna solen värma :o)

Du undrade om var fisken var i mitt recept. Det står valrfi fisk i önskad mängd, sinn och benfri. Jag är en sån som nästan aldrig följer ett recept :o) Jag tar allt lite ditt och datt som jag tycker själv :o)

Oftast använder jag lax till denna soppa. Jag köper oftast hel lax som jag sedan delar upp till fler middagar. Men du vet, såna portionsbitar som brukar finnas i fyrapack är ganska lagom.

Här har varit fullt upp några dagar. Först med att jobba loss den där tapetbården. Och trots att jag talade så gott med denna ångande maskin så sitter den kvar som självaste berget. Så nu har jag gett upp och tänkt ut en annan idé. För tapetserar om det gör jag inte. Tjurskallig som jag är så är jag fortfarande inne på att måla detta rum. Vi får väl se vem som vinner kampen ;o)

I fredags hade vi vänner här och igår kom en av döttrarna. Idag vilar lugnet igen och det känns lite tomt och tyst. Det enda man hör är det där kalla regnet som dånar på hustaket. Jag fryser bara jag tänker på det!

Hoppas helgen varit underbar! Nu ska jag kika lite mer på dina värmande bilder :o)

Tjugotolv kramar ;o)

Monika

Resa med Herbert sa...

Hej Annette!

Tack så mycket. Vad roligt att du tycker om mitt inlägg.

Kram och en skön söndagseftermiddag önskar jag dej

Hej Sus!

Fint att du tittade in.

Kram

Hi Rosebud!

Nice to have you here, and thanks for your lovely coment.

Tjohejsan Monika!

Du kommer säkert på nått bra med dina väggar.

Jag kilar över till dej och fortsätter att skriva.

Kramar on mas

Anonym sa...

Långfredag? ibland läser ögonen det dom vill *skratt*
Skön cykeltur du bjöd på!
(glömde ju å säga det när jag hälsade på häromsistens ;) )

Kramen!

Ingrid E sa...

Långedrag är verkligen underbart. Härligt alla tider på året men mest under sommaren naturligtvis med allt sjöliv. Tar gärna en utflykt dit ut när jag är i Göteborg.

Monika sa...

Hejsan svejsan :o)

Här har helgens snö nu töat bort. Skönt! Kändes inte som om jag ville ha den riktigt ännu.

Har just ätit middag. Någon slags eget påhitt av pastagratäng. Alltså inget recept :o) Tog nalta av varje ;o)

Nalta = lite på pitemål, som vår dialekt kallas.

Måste ju lära dej lite av världsspråket ju ;o) Enl en kompis till oss klarar man sig vart än i världen man beger sig om man kan pitemål. Kanske överdriver han en aning! Hihihihi!

Nu bär det strax av mot centralorten. Dottern ska köras till träning och jag tänker vändsteka mej i solariet under tiden :o)

Vitt fläsk är inte så aptitretande. Men brynt ser i alla fall mycket godare ut! Hihihi!

Himmel, var får jag allt svammel ifrån! Nu är det nog bäst jag pyser iväg innan jag skriver nåt mer knaseri Hihihihi!

Ha det bäst goa vännen!

Kram Kram :o)

Hannele på Hisingen sa...

Väldigt fint i Långedrag, massa fina hus, var ni uppe på berget?

http://promenadguide.blogspot.com/search?q=oscar