lördag 27 mars 2010

TUR 2010 - Svenska Mässan, Göteborg

TUR 2010 - Svenska Mässan, Göteborg pågår 25 - 28 mars. Jag var på plats, igår fredag, en härlig upplevelse att gå runt och se vad de olika länderna hade att erbjuda.

Och vad glad jag blev när jag såg en monter där dom visade Tossa de Mar i Spanien. Som alla trogna läsare vet, är det den orten jag har bott på i nästan 3 år, en underbar plansch med 3 av Tossas badstränder på, fick jag i montern.

Då jag har en hel del bilder på Tossa, så lägger jag upp en av dem. Här ser du Vila Vella, gamla stan, i Tossa med Medelhavet i bakgrunden.

Blir du nu sugen på att se mer bilder från Tossa de Mar? Gå då in i min blogg Mitt liv och mina funderingar

Ett resemål som jag länge har velat komma till är Toscana i Italien, så givetvis plockade jag på mig en broschyr från området.

Hollandsmontern fotade jag för att den var så härligt färgglad och att dom bjöd på god ost, för bemötandet av mannen som stod vid disken var av intet.

Och med denna bilden från Glasriket, går vi över till Sverige och lite av vårt eget land har att erbjuda.

Alla Dalahästar målas för hand och i bakgrunden kan du se en man som sitter och täljer en häst.

Så har vi ju det härliga Bohuslän som Grebbestad med sina ostron får representera här.

Vidare har vi Tjolöholms Slott som ligger söder om Kungsbacka, med sina många olika arrangemang, vilka du kan läsa om du TRYCKER HÄR! I Tjolöhoms monter bjöds det på läckra petit-choux och champange.

I Göteborgs närområde ligger Ale Kommun, lite av hantverk därifrån kan du se på bordet.

Läs mer om TUR 2010 i den Tyska bloggen Göteborg, Tag für Tag och i GP

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anette sa...

Det blev som en rejäl semesterresa på en dag då ;-)
Ja, Italien är ju fint och Toscana är väl värt ett besök (eller flera). Vi campade där för ett antal år sedan, mitt bland olivgårdar och vingårdar. Så vackert! Besökte också Pisa, som var en upplevelse som var bättre än jag tänkt mig. Sen kanske inte Toscana är det bästa resmålet med fyra små barn, men det behöver du ju inte oroa dig för ;-)
Vad kul att du har fullt upp med din utbildning!
Här är det lugnt för tillfället. Hundarna ligger utslagna på golvet och sover efter "morgonyran". Lillkillen, dagens födelsedagsbarn, ligger sjuk och sover i min säng. Stackarn! Men han hann ju ha sitt kalas i går och att få presenter av oss på morgonen.
Det regnar och "snöregnar" om vartannat här idag och snart är nog all snö borta. Det ser ju alltid så bedrövligt ut i trädgården innan man hunnit rensa bort allt visset och det har börjat grönska lite. I morgon verkar det som om vi får lite solsken så då kanske man kan trädgårdsfixa lite. Har ju bra hjälp av hundarna.......nåja;-)
Ha det så gott. /kram Anette

oumberligating sa...

Hej! Läser inne hos Bibban! Att hon tar en längre "paus" nu ifrån bloggandet! Ser att du skriver ett par fina rader under hennes inlägg, det gör även jag!
Sedan sätter jag mig och författar dessa rader i kommentarsform till hennes "vänner" (ser även att en del av oss redan känner varandra via bloggvärlden)
Dessa rader blir lite opersonliga då de blir likadana i princip hos alla kommentatorer, det jag funderar lite på är just det Bibban skriver, bloggen skapar ett slags "begär" skriver hon!? Någon som känner likadant eller har känt som hon och även jag tidvis?
Självklart så läser jag nu i allas/din blogg innan jag skickar iväg dessa rader, helt kliniskt opersonlig är jag inte (ler)!
Ha en fin dag!
Kram ifrån Peter!
PS: Din blogg är lika fin "nu som då"

LissenTo sa...

Vad roligt det måste vara att gå runt på mässan. Kan tro att du blev ressugen, Kanske speciellt till Spanien. GLAD PÅSK önskar Lissen

Ps Läser att du börjat utbilda dej, lycka till Ds