torsdag 23 juli 2009

Kronhuset och Kronhusbodarna i Göteborg


Kronhuset

På Kronhusets webbsida kan man läsa:

Hela kvarteret utgjorde från början Artilleriets tyggård. Det stora magasinet, Kronhuset bygggdes 1642-54 i holländsk stil. När rikets ständer 1600 höll riksdag i Göteborg inreddes bottenvåningen till rikssal och här hyllades den 4-årige arvprinsen, sedemera Karl XI, som konung efter Karl X Gustavs plötsliga död under riksdagen.

På Kronhusets webbsida kan man oxå läsa:

Västra längan

Uppförs omkring 1750 efter att de tidigare trähusen runt kronhuset brunnit ner. Från början materiel- och vagnshus. Huset mot gatan är från 1861. Bodarna i längan tillkom 1979.

Östra längan
Byggd 1759 för Artilleriets pistol- och klensmeder, svarvare, sadel- och stockmakare. Sedemera magasin för Artilleriet och för Göteborgs Historiska Museum. Bodarna tillkom efter restaurering 1971.

I butiken Lantlig inredning kan du göra en nostalgitripp, köpa gamla reklamskyltar, karameller i strut mm



Välkommen till Bäx krukmakeri!

Här sitter Mia Bäck och tillverkar små skålar till
Vasamuséet i Stockholm

På Café Kronhuset kan du dricka ditt kaffe utom eller inomhus

I Glashyttan kan du köpa Helena Gibsons glas

I Göteborgs Choklad och Karamellfabrik finns det många godsaker





Ovanstående bild och texten nertill har jag hämtat på Kronhusbodarnas webbsida

Kronhuskvarteret är ett levande hantverkarcentrum mitt i Göteborg, ett kvarter från Gustav Adolfs Torg.
I de gamla längorna arbetar kunniga yrkesmän. Det mesta som produceras eller visas är till salu och ett besök i Kronhuskvarterets bodar brukar ge många idéer till annorlunda, roliga eller nyttiga minnessaker från Göteborg...

I Göteborg kommer man alltid någon gång till fots, med buss eller spårvagn till trafikknutpunkten Brunnsparken . Därifrån är det fem minuters promenad till Kronhuskvarteret. Gå dit !


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Vittran sa...

Vid Kronhuset har man varit många gånger men främst vid jultid. Försöker alltid att besöka marknaden i Kronhuset då.
Det är nästan farligt att besöka karamellfabriken. Tala om att bli godissugen.
Ha en bra dag!

Hannele sa...

Jag blev sugen på havremust... till frukost.

Anna tassar in.. sa...

Jaaaaadå visst är det härligt där..jag brukar gå där och njuta..och här har du hela historien bakom..mmm intressant.Du visst är det härligt med butiker som är såhär genuina..

Synnøve. sa...

Vilket spännande ställe det verkar vara det där.
Tänk att få strosa runt och bara se hela härligheten....
Jag hade växt fast i den gammaldaxa godisbutiken....
Var nästan så jag såg Pippi, Tommy och Annica där inne när hon skulle handla med sina guldpengar....

Tack för turen. Följer med flera gånger.
Kramen Synne.

Polargrevinnan sa...

Fint repotage om Kronhusbodarna. Jag har varit där för några år sedan.
Jag visste inte så mycket om husen - tack upplysningen.
Fina bilder.
Kul med skyltarna.
Kram Viola

Monika sa...

Hej min söta vän Irene! :o)

Hoppas du har det toppenbra!

Vilka mysiga ställen du besökt. Jag vill till ALLA! Så inbjudande och i min smak allt du visar!

Här går livet sin gilla gång. Vi kommer och far och jag är mycket ute. Jag andas sommaren! Snart har jag nog "sugit i mej" hela tror jag! ;o) Kanske är det därför den går så snabbt!

Vi kommer och far lite på olika dagsutflykter. Men mest av allt så är vi hemma och ute. Vi har inte alls haft mycket regn. Däremot är det rätt mulet mellan varven. Men ändå varmt så jag klagar inte. Jag är nöjd med det jag får :o)

Ibland när vi åkt iväg har regnet funnits bara en till två kilometer bort. Så på något sätt har inte regnmolnen stannat över oss. Tänk vilken tur vi har! :o)

Idag började lite mulet. Men nu kikar solen fram och jag ska bege mej ut. Idag blir det kaffe och nybakade bullar i en skön solstol som gäller. Och så ska jag köra iväg dottern till en kompis senare idag. Dom ska på Rix FM i Luleå och se en massa artister. Luleåkalaset börjar idag.

Jag håller mej borta från sånt. Det är inte riktigt min grej. Det är fööör ståheligt för mej för att jag ska trivas. Jag trivs bättre häääär. Under min korkek...och luktar på blommorna! ;o)

Må så gott och ta hand om dej. Var du nu är! :o)

Massor av kramar

Monika