söndag 7 oktober 2012

Mina bilder från hösten i Göteborg

Ja, så har nu september passerat och vi är en bit in i oktober. Då jag numer fotar mest med mobilen, det är så lättvindigt och den bär jag ju alltid med mig, så blir det här bilder på vad jag har observerat i språnget på väg till jobbet, museibesök, på söndagspromenaden, från våra vackert blommande fönster, i trädgården och ett och annat bakverk.

 Lördagen den 1 september inledde jag hösten med vernissage på Naturhistoriska museet i Göteborg, en utställning som handlade om parasiter.

 där kunde man beskåda denna moskit i jätteformat.

Vi har också varit på Folkteatern och sett en föreställning som hette Räls. Innan föreställningen var vi på en indisk restaurang och åt en bit mat. Fotot är taget från restaurangen ut mot Första Långgatan.

 Så här års kan man skåda fina soluppgångar, denna bild är tagen genom vårt köksfönster en morgon runt 6:30.

Den här soluppgången fotade jag vid hållplatsen Beryllgatan där jag byter buss om morgonen ca 7:30.

När jag ändå är vid Beryllgatan, den här synen mötte mig en morgon när jag kom dit.

men nu åter till soluppgångarna, här är en vy över Första Långgatan med Folkets hus på Järntorget, längst bort i bild.

och här har du också Folkets hus, precis vid solens vänstra kant. Bilden är tagen när jag har stigit av bussen vid Järnvågen klockan 8:45.

På lunchen tar jag mig ibland en promenad och här gick promenaden till Masthuggstorget där denna staty sträcker sig mot himlen.

I torsdags den 4 oktober stod bordet dukat när kom hem från jobbet, det var kanelbullens dag och älsklingen hade bakat bullar.

när vi ändå befinner oss i köket så vill jag visa den här Begonian som lyser så fint i vårt fönster.

och i vardagsrumsfönstret blommar denna vackra Orkidé

Ute i trädgården börjar äpplena mogna,

av dem bakar jag gärna äppelpaj som vi äter med vaniljvisp till.

Idag söndag den 7 oktober har vi haft ett soligt och fint väder så jag tog mig en skön promenad i det vackra Ruddalen, ett friluftsområde som ligger alldeles intill där jag bor.

Solvarma hälsningar till dig från mig
Irene

Inga kommentarer: