söndag 12 april 2009

Påskeld ute på Donsö och vinst

klicka på bilden så kan du se den i större format

I går kväll klockan 20:00, tändes påskelden ute på Donsö i Göteborgs södra skärgård

klicka på bilden så kan du se den i större format

Inne på Wikipedia kan man läsa följande

Påskbrasa, även påskeld eller påskfyr. Påskbrasor tänds på många ställen under påskaftonskvällen, i synnerhet på västkusten i Sverige och i Finland. Om man frågar varför man tänder brasor och även skickar upp fyrverkerier, svarar troligtvis de flesta att eldarnas syfte har varit att skrämma häxorna när de flyger tillbaka från Blåkulla under påsknatten.

Vad som däremot är säkert är att man på flera av öarna i Göteborgs skärgård traditionellt tävlar om var man bygger den största brasan. Jakten på gamla julgranar och annat skräp är intensiv och ibland stjäl man brasmaterial från varandra.

Påskeldar har blivit mindre vanliga på senare år. Detta kan möjligen ha samband med införandet av sommartiden år 1980. Påskaftonen inträffar ofta när sommartid råder, och då får man vänta längre innan det blir tillräckligt mörkt för att en påskeld ska komma till sin rätt. Ytterligare en faktor kan vara miljöaspekten.

I östra Sverige har det varit vanligare med Valborgsmässoeldar.

klicka på bilden så kan du se den i större format

På väg hem från påskelden lyste denna bengaliska eld så rött och grannt

Till sist vill jag visa min vinst som jag vann inne hos Ela

Tack så mycket Ela

En fortsatt skön och solig Påsk önskar jag er alla där ute

Påskpussar och kramar från Irene

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

Bibban sa...

Hej där, vilka härliga bilder du bjuder på, jag blir alldeles varm av alla eldar. Här eldas nog bara på valborg, men de brukar vara sååå fint.
Kramar från Bibban

Lissen sa...

Mysiga bilder från påskelden. Här brukar den vara sista april!
Rolig med vinsten också!
Ha det så gott!

Mimmi sa...

Titta här:D
Där var en blogg till från dig:)
hade ni vårbrasa där så tidligt .. ja jag läste om att det var så på påsk och att vi kallade det majbrasa:) va mysigt det såg ut:)
kram

Hannele på Hisingen sa...

Vi hade ingen påskbrasa här i år.

Lallis - liv och leverne sa...

Men vilken härlig blogg du har:) Kommer väldigt gärna tillbaka igen och hälsar på. Hoppas att din Påskhelg har varit fin.
Kram Lallis

Fotsteg i Rabatten sa...

fina bidler på brasan. Ett svårt motiv.

annette sa...

Så intressant att få veta detta att Ni tänder Påskbrasa oftast istället för Valborgmässoeld, tur vi häxor inte flög över Västkusten för då hade vi ju kanske inte kommit hem;)

Hoppas Du haft en bra helg!

Kram //annette

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Påskeld har vi aldrig haft i Östergötland, men väl en rejäl valborgsmässoeld. Då är det mysigt.
Här i Norge har man inte nått av de ovanstående.

Vackra bilder var det ialla fall.
Kram Synne.

Ingrid E sa...

Ska erkänna att jag saknar påskelden här i Stockholm. Tycker inte att det är samma sak med valborgsmässoelden. Så tack för bilderna, de värmde.

Guldkorn i min vardag! sa...

Tänt var det dä ser jag, det där med påskeldar är ju en mysig tradition, den har vi inte här vad jag då vet.
Men till valborgs eldas det och grillas.
Har problem med min blogg därför är mina inlägg antingen ordlösa eller bildlösa oj oj..vet inte vad det är som är galet.
Kram Ulla-Bella

sanne sa...

Ja, här firar vi mest Valborgsmässoafton. Men det kan vara rätT OK det oxå. Sedan passar man på att hurra för kungen som har namnsdag, två flugor i en smäll;)
Kram!